Wat is Lyme?

Jaarlijks worden in Nederland ruim 1-1,3 miljoen mensen gebeten door een teek. Omdat ruim 20% van de teken besmet zijn met de Borrelia-bacterie worden meer dan 250.000 mensen per jaar blootgesteld aan de ziekte van Lyme.

Bij snelle benadeling met antibiotica geneest het overgrote deel van hen. Naar schatting tussen de 1600 en 2500 mensen genezen niet door te late of te geringe behandeling. Zij ontwikkelen chronische Lyme.

De ziekte van Lyme of Lymeborreliose is een infectie veroorzaakt door de bacterie Borrelia burgdorferi. De ziekte wordt meestal opgelopen door een tekenbeet en begint vaak, maar lang niet altijd, met een rode huiduitslag rond de beet en griepachtige verschijnselen. Er is tevens overdracht van de ziekte beschreven tijdens de zwangerschap van moeder op kind.

Waar komen teken voor?

Op de kaart van 2017 ziet u het aantal meldingen van tekenbeten die hebben geleid tot een rode kring op de huid. Dit houdt in dat de betreffende teken geïnfecteerd waren met de bacterie.
Op Texel na, behoort het aantal besmette teken op de waddeneilanden tot een van de hogere van Nederland.

Preventie

Tips tegen Teken(beten)

• Kleed je zo goed mogelijk voor een bezoek aan de natuur.
  • Draag een lange broek, met de broekspijpen in de sokken, kleding met lange mouwen, goed gesloten schoeisel en een hoofddeksel.
  • Gebruik een tekenwerend middel als DEET 40 of 50%, Tea tree olie of draag geïmpregneerde kleding als u door werk vaak of lange tijd in de natuur moet zijn.
  • Neem een douche om eventuele loszittende nimfen en teken af te spoelen.
  • Was gedragen kleding uit of stop die in de droger op de warmste stand. Teken schijnen dat niet te overleven.
  • Controle van het lichaam op teken, vooral nimfen, na een wandeling of kamperen in een natuurgebied is noodzakelijk. Het is echter gebleken, dat steeds meer mensen ook in hun directe omgeving, bijvoorbeeld in eigen tuin, gebeten worden. De kans dat een teek Borrelia burgdorferi overbrengt, neemt toe met de duur die de teek vastzit in de gastheer. Zo snel mogelijk en op de juiste wijze verwijderen van een teek is dus belangrijk; hiervoor zijn diverse hulpmiddelen in de handel.
  • Noteer een opgemerkte tekenbeet in uw agenda, zowel de datum als de plaats van de tekenbeet.
  • Wees alert op het ontstaan van een rode kring of vlek rondom de tekenbeet (Erythema Migrans) of elders op uw lichaam, en op gezondheidsklachten.
  • Ga bij het ontstaan van een rode kring of vlek of gezondheidsklachten zonder rode kring of vlek direct naar uw huisarts.
  • Inenting tegen Lymeziekte of andere tekenbeetziekten is nog niet mogelijk. Wel is het mogelijk in te enten tegen FSME.

Tekenverwijderkaart

U kunt bij de Lymevereniging een handige Tekenverwijderkaart met loep bestellen, zodat zelfs de kleinste teek goed bekeken kan worden. De kaart heeft de grootte van een bankpas en is daardoor makkelijk in uw portemonnee mee te nemen. U kunt de Tekenkaart bestellen in de webshop van de Lymevereniging.

Tekenkaart

De Tekenkaart is een praktisch hulpmiddel bij de verwijdering van teken. Anders dan de traditionele tekentang is de mogelijkheid om de teek samen te knijpen of te verdrukken niet aanwezig.
De tekenkaart zorgt er verder voor dat het besmette bloed van de teek niet terug vloeit in het slachtoffer. De kaart heeft ook een inkeping om nimfen en wespenangels te verwijderen. Tevens kan de tekenkaart ook bij huisdieren worden gebruikt.

Deze kaart is voor € 5 per stuk en een minimale afname van twee kaarten, excl. verzendkosten, te bestellen. De Lymevereniging rekent geen BTW. Met uw bestelling steunt u ook de Lymevereniging!

Verantwoording

Deze pagina is bedoeld om u bewust te maken van het risico dat tekenbeten kunnen veroorzaken. Geniet vooral van het buiten zijn maar wees alert op teken. Teken zijn onder andere te vinden in het hoge gras en struiken in de duinen.

De informatie is overgenomen van de Lyme vereniging en is zeker niet compleet. Wilt u nog meer informatie dan kunt u op onderstaande link klikken. De website van Tekenradar opent dan in een nieuw blad.