Waar moet een koolmonoxidemelder hangen?

Bron: Bouwwereld feb. 2020

Sinds juli 2022 is het verplicht om  een koolmonoxidemelder te hebben in huis en stacaravan. Maar waar kun je deze als beste monteren?

Driekwart van de Nederlanders weet niet waar je een koolmonoxidemelder moet plaatsen. Uit een online steekproef onder 1000 consumenten blijkt dat 72% van de mensen niet weet waar je de melder moet plaatsen. Ook blijkt dat slechts een kwart van de huishoudens in Nederland een koolmonoxidemelder heeft. (2020)

Koolmonoxide niet zwaarder dan lucht
Het is, zelfs onder professionals, een hardnekkig misverstand dat koolmonoxide zwaarder zou zijn dan lucht. Dit is volgens Jet Vroege, Dossierhouder Koolmonoxide bij Brandweer Nederland, echter niet waar. “CO is een fractie lichter dan lucht en heeft de eigenschap dat het heel goed mengt met lucht.
In de ruimte van het verwarmingstoestel zoals een cv-ketel, haard, kachel of geiser, zal koolmonoxide met de warme lucht zeker opstijgen. Om je op tijd te waarschuwen, moet de CO-melder in die ruimte dus aan het plafond, of in ieder geval zo hoog mogelijk hangen. Dit is ook het officiële advies van de Brandweeracademie die hier onderzoek naar heeft gedaan.”

Waar moet je de koolmonoxidemelder ophangen?
De beste plaats voor een koolmonoxidemelder is aan het plafond. Maar in welke ruimte moet de melder hangen? Dat hangt af van de situatie. Sowieso is het aan te raden de melder in de ruimte van het verbrandingstoestel (geiser, haard, cv-ketel etc.) zelf te hangen. Maar loopt er bijvoorbeeld een rookafvoerkanaal door een slaapkamer of andere ruimte, dan is het verstandig daar ook een melder te plaatsen.

Hoe ontstaat koolmonoxide?
Koolmonoxide ontstaat door onvolledige verbranding. Het verbrandingsproces krijgt te weinig zuurstof waardoor het verbrandingstoestel CO aanmaakt in plaats van CO². Koolmonoxidevergiftiging roept vaak associaties op met ouderwetse open verbrandingstoestellen, zoals geisers. Maar uit een rapport uit 2015 blijkt dat koolmonoxideproblemen ook regelmatig bij moderne installaties voorkomen. In 50% van deze gevallen is er sprake van onvoldoende zuurstoftoevoer of recirculatie van de verbrandingslucht, veelal veroorzaakt door een combinatie van onvoldoende onderhoud en fouten in de installatie, bijvoorbeeld door onbekendheid met de rookgasafvoer en de manier van beugelen.

Hoe herken je koolmonoxidevergiftiging?
Koolmonoxide is een sluipmoordenaar; het is geurloos, kleurloos en smaakloos en dus niet te detecteren door mensen. Koolmonoxide bindt zich daarnaast ook nog eens 300 maal sneller aan hemoglobine in het bloed dan zuurstof. Bij verhoogde concentraties CO in de lucht kan het dan ook al snel te laat zijn. Alleen al in 2019 zijn er 100 gevallen van vergiftiging bekend, waarvan 3 fataal. Daarom is het van belang de symptomen van koolmonoxidevergiftiging te herkennen:

• Hoofdpijn
  • Misselijkheid
  • Geeuwen
  • Paarse verkleuring van de huid

Ventileer, controleer, alarmeer
Brandweer Nederland, de Nederlandse Brandwonden Stichting en de 25 Veiligheidsregio’s voeren regelmatig campagne om CO-vergiftiging te voorkomen. Met als belangrijke boodschap: ventileer – controleer – alarmeer.

• Ventileer: laat 24/7 een rooster of raam op een kier open staan
  • Controleer: laat uw verwarmingstoestel jaarlijks controleren door een gecertificeerd vakman.
  • Alarmeer: plaats een CO-melder in de ruimte van het verwarmingstoestel aan het plafond.

Noot.
Ventileer altijd uw stacaravan. Ook in de winter als de verwarming uit staat. Fabrikanten van stacaravans adviseren dit onder andere ter voorkoming van vochtproblemen. Ook bij koken komt vocht vrij en rookgassen als u op gas kookt. Zet de afzuiger aan tijdens het koken.

Hoewel het lastig is om op Ameland een gecertificeerd vakman te krijgen die tijd heeft, probeer toch ieder jaar uw gastoestellen te laten controleren.